Dag 4: De eerste Roemeense zondag - Reisverslag uit Daneş, Roemenië van SVS1X - WaarBenJij.nu Dag 4: De eerste Roemeense zondag - Reisverslag uit Daneş, Roemenië van SVS1X - WaarBenJij.nu

Dag 4: De eerste Roemeense zondag

Door: Mayke

Blijf op de hoogte en volg SVS1X

29 Juni 2015 | Roemenië, Daneş

Na ons eerste nachtje in 'ons' nieuwe verblijf was de zondag aangebroken. Mooi gekleed voor deze bijzondere dag, zaten wij aan het ontbijt. Om 10 uur was het tijd om vanuit Danes naar Sighisoara te vertrekken om daar een kerkdienst bij te wonen. Hier wachtte echter onze volgende uitdaging: de reis naar de kerk. Omdat het onmogelijk was om ons met negen mensen in één auto te vouwen, gingen we met twee auto's. Gelukkig had iemand haar rijbewijs bij zich en werd haar de tweede auto van Liviu en Elena aangeboden. Vier van ons waagden ons leven en stapten bij haar in de auto. Na wat technische probleempjes (lees: handrem was er niet af te krijgen en ook het achteruitrijden bleek ook niet helemaal geweldig te gaan) kwamen we toch geheel veilig, na een aantal keer te zijn afgeslagen, aan bij de kerk.

In de kerk werden wij gewezen naar een ruimte waar wij ons lied konden oefenen. We waren namelijk overgehaald om voor de hele gemeente een lied te gaan zingen. Last minute hadden we toch een Nederlands, christelijk lied gekozen, dat de meesten van ons toch wel kenden. Na een paar keer te hebben geoefend was het tijd om de kerkzaal in te gaan. Enkelen van ons moesten echter eerst nog naar het toilet. We hadden al heel wat aparte toestanden meegemaakt, maar dit sloeg alles. Deze toiletten waren namelijk compleet anders dan dat wij gewend zijn (zacht uitgedrukt...). Er waren drie wc-potten naast elkaar geplaatst zonder enige afscheiding. Wij konden dus 'gezellig' met drie personen letterlijk samen naar de wc. Hier maakte niet iedereen dankbaar gebruik van.

Nadat we bekomen waren van deze bijzonderheid konden we de kerkdienst gaan volgen. Het was een erg mooie dienst (2,5 uur...), waarbij veel liedjes gezongen werden waarvan we de melodie herkenden en het lied dus in het Engels of Nederlands mee konden zingen. Ook de preek, die Liviu voor ons vertaalde, was erg mooi. Hierna gingen we, eigenlijk tegen onze principes in, uit eten in (alweer) een pizzeria ;)

De rest van de tijd hebben we van deze rustdag genoten.

• 29 Juni 2015 - 23:25

Mw. Grada Buchner-Schuite:

Dag Leanne,wat maak jij een spannende reis in een voor ons een beetje bekend land.
    Heb net dag vier gelezen,Mw. Beijes vertelde mij over jou /jullie reis. Je bezoekt bijzondere plaatsen en beleefd spannende dingen! Ben benieuwd naar het vervolg,veel plezier met elkaar. Hartelijke groeten van ons. Fam.Buchner.

• 30 Juni 2015 - 12:07

Ria Beijes:

Dat was dus een heel andere zondag dan hier!
    In Rotterdam-Oost hadden we vorige week en afgelopen zondagmiddag door een ruiling dominee Haak. Hij had een preek bij zich waarvan hij dacht dat wij die te land zouden vinden. Dus heeft hij hem in tweeën geknipt. En zo hadden we een vervolgpreek.
    Maar het is altijd fijn om mee te beleven hoe het ergens anders gaat. Vaak word je er heel erg door opgeladen.

Hoe is de temperatuur bij jullie? Hier gaan we ineens richting hittegolf. Gisteren en vandaag al aardig warm. En morgen.... Zien we dan wel.

Sterkte en veel plezier! Ria Beijes