Dag 10 (bezoek stad Sighisoara) - Reisverslag uit Daneş, Roemenië van SVS1X - WaarBenJij.nu Dag 10 (bezoek stad Sighisoara) - Reisverslag uit Daneş, Roemenië van SVS1X - WaarBenJij.nu

Dag 10 (bezoek stad Sighisoara)

Door: Leanne Vogelaar

Blijf op de hoogte en volg SVS1X

04 Juli 2015 | Roemenië, Daneş

Vandaag waren we een dagje ‘vrij’. We zijn met de trein naar Sighisoara geweest. Nu is met de trein in Roemenië net even iets anders dan in Nederland… Na ontdekt te hebben dat we onze treinkaartjes op de heenweg in de trein zelf konden kopen, was het een uitdaging om op het goede perron klaar te staan. Maar ach het is Roemenië daar kun je ook best over het spoor lopen om van perron te wisselen. En tijd genoeg om het uit te zoeken, want de trein rijdt op Roemeense tijd (dat kan dus ook best iets later zijn). Daarnaast rijdt de trein met zo’n noodvaart dat sommige van ons in Nederland ermee nooit op tijd op school zouden kunnen komen of beter zouden kunnen gaan fietsen. Eenmaal in de trein geklommen, wat echt een klim was, helemaal voor degene onder ons met een rokje of jurkje aan, waren we onderweg naar Sighisoara. Daar stond Alina (een van de Roemeense vrijwilligers/tolken) op het station op ons te wachten. Zij heeft ons vandaag verschillende dingen laten zien in Sighisoara, waaronder de stad, gebouwen en de markt. Op de markt was vooral groente en fruit te koop, waaronder zoveel meloenen, dat je er een legioen mensen te eten van zou kunnen geven. Zelf hebben we ook lekker een stukje meloen gegeten, best nog een uitdaging om dat netjes te doen, vooral voor sommige van ons, maar we leren het hier wel met alle lekkere meloenen.
In de stad leek het vandaag wel trouwdag, we zijn minimaal 4 stellen gezien die vandaag trouwden. De locatie is zo gek nog niet, gezien het uitzicht een mooie gebouwen. In de stad hebben we bezoek gebracht aan verschillende gebouwen, daarvoor moesten we omhoog lopen op weggetjes met allemaal kleine steentjes en moesten we een trap op waar geen einde aan leek te komen om vervolgens onze weg omhoog over een weggetje met klein steentjes verder te gaan. En dat in warme zon, die lang niet zo warm is als bij jullie vandaag. Dat wij een bijzondere gebeurtenis, als de hittegolf in Nederland nu moeten missen... We hebben het leuk gehad vandaag in Sighisoara en hebben naast het wandelen en bekijken va dingen, ook nog lekker even geshopt, want we blijven natuurlijk wel meiden! Terug op het treinstation in Sighisoara bleek de trein weer op Roemeense tijd te rijden, maar goed ook, want het is maar de vraag of we anders de trein wel gehaald zouden hebben... Terug aangekomen in Danes, was het de vraag of het nu de bedoeling was dat we uit de trein sprongen of de trein ging stoppen. Sommige van ons waren er al uit en andere pas toen de trein echt stil stond, maar de conducteur leek niet erg blij met ons. Ondanks dat, ben ik blij u te kunnen vertellen: we hebben het allemaal overleefd!

• 04 Juli 2015 - 20:12

Agnita:

Mooie week met veel belevenissen hebben jullie gehad! Heerlijk om via (o.a.) dit blog op de hoogte te blijven. Wat fijn dat jullie zoveel voor de kinderen hebben kunnen betekenen :) Dat moet een super goed gevoel geven aan de kinderen, maar ook aan jullie zelf! Nog een fijn tijd daar met zijn allen.

• 05 Juli 2015 - 22:35

Sjoerd Wijma:

Dag beste x'ers, wat gaaf jullie verhalen te lezen. Ik krijg een mooi beeld van jullie belevenissen.
    Leuk te zien, dat jullie bij toerbeurt dit reisverslag per dag schrijven.
    Ben benieuwd hoe het is om zo samen in een andere cultuur te werken en een programma te verzorgen.
    En wat doet het jullie kinderen in dergelijke omstandigheden te ontmoeten.
    Het raakt me hoe dankbaar de kinderen zijn en jullie opgetogen.
    Veel plezier de komende dagen en hartelijke groet en zegen,
    Sjoerd

• 06 Juli 2015 - 09:33

Ria Beijes:

Fijn weer om te lezen. De 10e dag alweer! En ik lees (gelukkig) alleen fijne, positieve verslagen.
    Is dat een goede inschatting van me, of komen jullie ook echt vervelende dingen tegen?
    In dat verband een andere vraag: in het aanlooptraject las ik een bericht dat aangaf dat de financiering nog niet rond was. Maar dat was nog 5 dagen voor jullie vertrek. Ik heb ook pas later m'n overboeking gemaakt. Is alles nu o.k., en komen jullie er financieel uit?

Waar ik ook reuze benieuwd naar ben: jullie beoordeling. Wat zijn de 'ijkpunten', krijg je een individuele beoordeling/een gemeenschappelijke/een mix van beide? En wanneer hoor je het resultaat?

Sorry voor al m'n vragen. Fijne dagen nog. Heel, heel veel groeten. Dank God!

• 07 Juli 2015 - 21:35

Inge Ligtenberg:

Wat een enthousiaste verhalen! Fijn dat jullie zoveel leuks voor die kinderen kunnen doen en zelf ook zo'n leuke tijd daar hebben.