Dag 6: Sorteren en Daycamp 2 - Reisverslag uit Daneş, Roemenië van SVS1X - WaarBenJij.nu Dag 6: Sorteren en Daycamp 2 - Reisverslag uit Daneş, Roemenië van SVS1X - WaarBenJij.nu

Dag 6: Sorteren en Daycamp 2

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg SVS1X

30 Juni 2015 | Roemenië, Daneş

Na een geweldige dag gisteren ervaren te mogen hebben, zaten we vanochtend allemaal met goede moed en enthousiaste gezichten aan de ontbijttafel. Op tijd deze keer. Want negen meiden in een huis met twee badkamers... dat zegt al wel genoeg! Dus we 'dibsen' nu de avond van te voren de douche. Dibsen? Ja, dibsen. Het woord van onze Roemeniëreis; wanneer je iets dibst, is het 'van jou'. En sindsdien 'dibsen' we om de beurt ook de badkamer.

Rond kwart voor tien vertrokken we met twee auto's, samen met Liviu en zijn gezin, naar een opslagplaats. Hier troffen we ook de 4 meiden aan; Alena, Theodore, Andrea en Bianca. Met z'n allen kwamen de grote ruimte binnen. Er stonden tientallen dozen en nog wel meer vuilniszakken vol met kleren, speelgoed, schoenen en zo nog veel meer spullen. De stapels liepen op tot het plafond! Ongelooflijk veel spullen waren er gedoneerd aan de organisatie, dat was echt heel erg gaaf om te zien!
Het plan was dat wij de spullen gingen uitzoeken en sorteren. Wij gaan pakketjes met kleding maken voor de kinderen van het kamp. Dus we besloten de kinderkleding te sorteren op jongens/meisjes en de leeftijd. Stapels met kleren kwamen te voorschijn! Met alleen al 8 mensen zaten we op het sorteren van de kinderkleding. Het verbaasde ons over de hoeveelheid en de kwaliteit, de kleren waren zo leuk! En zoveel kledingdonaties kwamen uit Nederland. Iedereen doet wel een kleding in de Zak van Max, maar het was leuk om te zien dat het ook echt ergens terecht kwam. En dat wij daar een onderdeel van uitmaakten was echt super tof!

Na de lunch bereiden we ons voor op dagkamp 2! We hadden er super veel zin in en we hadden ons ook enorm goed voorbereid. Rond 2 uur liepen we met de groep naar de plaats van het kamp. Deze keer met 2 clowns in ons midden, Theodore en Robert. Het was een geinig gezicht; 9 meiden met Viaa-shirts, onze vrijwilligers en 2 clowns.
De kinderen die al op de plaats van het kamp waren, kwamen enthousiast naar ons toe. Ze hadden er zin in! Ze kregen hun koordjes met naamplaten weer en daarna gingen we zingen en dansen, als intro. Het ging echt heel erg leuk en de kinderen deden super enthousiast mee! Na 3 liedjes begonnen plots de eerste druppels uit de lucht te vallen. Binnen een halve minuut kwam het met bakken uit de lucht. We gingen met iedereen onder een boompje staan, waar we elkaar hielpen om iedereen zoveel mogelijk droog te houden. We deelden snoepjes uit aan de kinderen. Het was super leuk dat ouders van de kinderen bij ons om de boom kwamen staan met hun paraplu's. Ze boden ons al klas ook een droge plek onder hun paraplu. Het was een zeer welkom gebaar. Nadat we even onder de boom hadden gestaan, kwamen mensen uit de buurt naar ons toe en boden zij ons hun afdak aan. Het was een afdak van golfplaten, bij de voordeur van het huis. Het werd door ons enorm gewaardeerd!
Dus zo stonden we met de hele groep onder een afdak, met de stromende regen om ons heen. We deelden wafels en limonade aan de kinderen uit. De eigenaars van het huisje brachten ons alle dekens, truien en jassen waar zij over beschikten. Dat was echt een mooi moment! De mensen die hier woonden hadden zo weinig, maar ze gaven alles wat ze hadden en waren enorm gastvrij ons een onderdak te bieden. Dit was zo betekenisvol! Zo super om mee te maken dat deze mensen alles met ons deelden wat ze hadden. Wauw! Hierdoor werd het ondanks de regen en onweer een gezellige en knusse bedoeling.
Nadat er foto's waren gemaakt van de kinderen met de clowns, gingen we allemaal naar huis.

We zouden met twee auto's gaan. Dus we moesten eerst terug naar Liviu's huis om de auto op te halen. Dus ik (Mandy) reed met Liviu mee terug naar huis om met twee auto's iedereen op te halen. Aangekomen bij het huis kwamen we er achter dat de autosleutel nog binnen lag en de deur van het huis op slot was. De sleutel was nog op het kamp. Gelukkig was er nog iemand thuis die, nadat we hard hadden geroepen, de sleutel van het balkon naar beneden gooiden. Zo gingen wij met veel mensen in 2 auto's terug naar huis om een lekkere warme douche te nemen en ons goed voor te bereiden op de volgende dag!

Het was een erg geslaagde dag, met veel mooie momenten en veel lachen! We hebben zin in morgen!

• 01 Juli 2015 - 09:38

Irma:

Wat goed om te lezen wat jullie allemaal daar voor de mensen kunnen betekenen. En de mensen daar dus ook voor jullie! De Nederlandse weersite geeft aan dat het stabiele mooie weer er voor jullie aan zit te komen. Ik wens jullie een geweldig waardevolle tijd daar toe en hoop dat dit een mooie weg mag zijn voor de kinderen naar een betere toekomst. Succes!

• 01 Juli 2015 - 12:02

Agnita:

Wat een mooi werk doen jullie! Heerlijk om jullie verslagen te lezen en zo met jullie mee te kunnen leven. Indrukwekkende dingen maken jullie mee! Nog foto's?! Succes verder.

• 02 Juli 2015 - 06:58

Ronnie:

Fijn te te lezen dat je daar veel kunnen betekenen voor de plaatselijke bevolking, hou deze teamspirit vast. Hoop snel weer wat te lezen over jullie ervaringen. Wens jullie veel succes.

• 04 Juli 2015 - 12:52

Christien Westerik:

Mooi beeldend beschreven, ik zie het voor me en kan de geur van modder en Roma-kids er bijna bij denken.
    Succes met het vervolg!

• 05 Juli 2015 - 21:52

Sjoerd Wijma:

Dag meiden, wat maken jullie van alles mee. Ik heb met plezier jullie verslagen t/m dag 6 gelezen.
    Prachtig hoe jullie dat weergeven en wat een bijzondere ervaringen.
    Ik ga verder lezen met de volgende dagen.
    Heel veel plezier en zegen bij alle werk. Doen jullie Bertus de groeten?